mei 18, 2007 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Uitbreiding gemeentehuis

Tijdens de begrotingsgemeenteraad was het nog één van mijn grote vragen: waar blijft de uitbreiding van het gemeentehuis?

Wel, het lijkt er nu versneld aan te komen. Volgende week staat het punt op de dagorde. Eindelijk hebben we zicht op de plannen.

Om kort nog even samen te vatten: twee jaar geleden kwam het huis “Van Thuyne” naast het gemeentehuis te koop. Op aandringen van de GVP werd nog machtiging gegeven aan het schepencollege om een onteigeningsprocedure te starten. Aangezien er een serieus verschil zat tussen de vraagprijs en de officieel geschatte prijs (waar een gemeente zich moet aan houden), was het quasi onmogelijk om tot een onderling akkoord te komen tussen gemeentebestuur en de verkopers.

Gemiste kans

Bij een eventuele onteigening had de gemeente de handen vrij om zelf te beslissen over het ganse lot. Achter het huis hoort immers nog een heel stuk grond. Een uitbreiding vooraan had gepaard kunnen worden aan extra parkeerruimte achteraan.

De argumentatie van toenmalig schepen van financiën Tanghe en ex-burgemeester Schrans was dat het allemaal te lang zou duren en te veel zou kosten en ze hebben nooit de onteigeningsprocedure opgestart. Een gemiste kans dus en al snel was een projectontwikkelaar gaan lopen met het ganse stuk.

Nochtans hebben we toen al deze twee argumenten tegengesproken.

Door een onteigening bij hoogdringendheid omwille van openbaar nut uit te voeren, had men zonder enige vertraging kunnen werken. Er zou dan nog getwist kunnen worden over de prijs, hoewel de officiële schattingen héél duidelijk waren: voor 300.000 euro had de gemeente eigenaar kunnen worden.

Dat het te duur zou worden was ook zeer twijfelachtig. Allereerst was de aankoopprijs zeer aantrekkelijk, maar tegelijk hebben we toen al de idee geopperd om met een privaat-publieke samenwerking (PPS) te werken. De gemeente had de ganse hoek kunnen ontwikkelen samen met een projectontwikkelaar in een constructie dat het voor de gemeente minimaal een nuloperatie zou geweest zijn. En na bijvoorbeeld 30 jaar eigenaar kunnen worden van het geheel of zo.

Maar die kans is verkeken: een projectontwikkelaar ontwikkelt nu het ganse stuk en kan de gemeente vragen wat hij wil. De appartementen en huizen brengen al een aardige stuiver op, er komt geen extra parkeerruimte en de gemeente kan niet anders dan akkoord gaan met de huurprijs.

De plannen

Laat ons alvast eens de plannen bekijken (klik op de plannen om ze groter te bekijken):

[foldergallery folder=”wp-content/uploads/media/20070517-gemeentehuis” title=””]
Vooraan zal dus in dezelfde stijl de gevel doorgetrokken worden. De oude ingang moet een puur protocollaire functie krijgen en de hoofdingang blijft langs de oprit rechts. Achteraan zal de technische dienst (grondgebiedzaken) en bevoling & burgerlijke stand (burgerzaken) één gemeenschappelijke infobalie krijgen.

De tweede afbeelding laat het zijaanzicht in de Hellestraat zien. Achteraan zal een soort van patio komen die moet toelaten voldoende licht in het nieuwe stuk te laten invallen. Waarschijnlijk zal dit ook de rokersplek worden.

De totale extra bureeloppervlakte is ongeveer 2 maal 122m². Binnenin zal met verplaatsbare wanden gewerkt worden. Zo kan men dynamisch aanpassen aan de noden.

Bovenaan zal de bestaande zolder verder uitgebreid worden en tegelijk vlot toegankelijk gemaakt worden. Ik vermoed dat deze verder als archiefruimte zal gebruikt worden.

Uitbreiding kinderopvang?

We zijn natuurlijk al jaren voorstander van deze uitbreiding. We zijn wel héél benieuwd naar welke diensten zullen gecentraliseerd worden. We hopen natuurlijk dat in de eerste plaats de financiële dienst uit de Kerkstraat zal verhuizen, zodat daar de kans wordt gecreëerd om de kinderopvang uit te breiden.

Op die manier zou men op meerdere punten vooruitgang boeken: men kan dan voortaan heel wat kosten uitsparen (gedaan met dure communicatielijnen, heen en weer geloop, dubbele investeringen in copiers enzo…), maar men kan dan ook iets doen waar de bevolking echt wat aan heeft, namelijk de gemeentelijke kinderopvang – die fantastisch werkt en daardoor zo’n succes is – verder uitbreiden.

Aangezien men momenteel alle zeilen bijzet om nieuwe kavels aan te snijden en jonge gezinnen welkom te heten in onze gemeente, is het de plicht van ons bestuur om daar waar we kunnen de voorzieningen voor jonge gezinnen voldoende te ondersteunen.

Meer parkeerdruk op De Plaats

Een keerzijde van de gemiste kans om zelf de ontwikkeling te doen, is het feit dat een projectontwikkelaar natuurlijk geen geld wil laten schieten. Dus geen extra parkeerplaatsen… En dan ook meer druk op de al de drukbezette centrumparkingen.

Duur betaald

Zonder twijfel is deze huuroplossing een dure oplossing.

Als we even gaan rekenen, dan hebben na 30 jaar (gerekend aan een gemiddelde inflatie van 2%) al 1.5 miljoen euro huur betaald. Tel daar nog de kunsten bij om het nieuwe stuk uit te rusten en het oude deel enkele veranderingen te laten ondergaan, samen met de intresten op dat bedrag en je zit aan bijna 2 miljoen euro oftewel 80 miljoen oude Belgische franken.

Als het bestaande huis Van Thuyne was aangekocht via onteigening en daarna het ganse stuk via PPS was ontwikkeld, had dit een nuloperatie kunnen betekenen voor de gemeente. Zeker op lange termijn had men op zijn minst er voor kunnen zorgen dat de gemeente eigenaar werd. Nu is ze veroordeeld om te betalen wat Chavaz uit Heverlee er voor wil vragen.

Ja, er is een voorkooprecht indien Chavaz ooit gaat verkopen, maar de eigenaar bepaalt wel volledig zelf de vraagprijs.

Het is een goede zaak dat de diensten gecentraliseerd zullen worden en er meer plek komt om ons gemeentepersoneel fatsoenlijke werkplekken te geven. Er zijn echter verkeerde keuzes gemaakt. Het ganse dossier verdient dan spijtig genoeg ook weer deze stempel: