nov 20, 2008 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Burgemeester belooft tonnagebeperking in Ursel

Een eerste versie van de haalbaarheidsstudie is reeds beschikbaar, evenals het ontwerp van het plan MER omtrent de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal.

Aangezien in deze studies duidelijk wordt aangegeven dat enkel Maldegem en Eeklo in aanmerking komen voor nieuwe industrieterreinen langsheen het kanaal, met oog op mogelijke overslag, en er zelfs sprake is van geode ontsluiting naar bestaande en nieuwe industrieterreinen in Aalter, moeten we niet twijfelen van de gevolgen voor Ursel.

Graag hadden we geweten waarom het College niet aanwezig is op de talloze vergaderingen waarbij lokale besturen inspraak kunnen hebben en hun bezwaren kunnen uiten?

Is het College van plan om alsnog deel te nemen aan het overleg onder leiding van de Oost- en Westvlaamse gouverneurs om daar te pleiten voor begeleidende maatregelen om een vrachtwagensnelweg doorheen Ursel te vermijden?

De burgemeester vertelde dat de weg Eeklo-Aalter hopelijk in het eerste kwartaal van 2009 van de provincie wordt overgedragen naar de gemeente zodat die vanaf dan het statuut van lokale weg heeft.

De burgemeester wees er op dat zowel in Eeklo als Aalter de ontsluiting van industrieterreinen niet zal gebeuren via lokale wegen.

Ik reageerde met het feit dat vrachtwagenchauffeurs niet elke dag intensief bezig zijn met het ontcijferen van Gemeentelijke Structuurplannen om te weten welke wegen lokaal zijn en dus te vermijden. Met andere woorden, ik vond het antwoord niet bevredigend.

Waarop de burgemeester formeel beloofde dat er een tonnagebeperking zal komen in het centrum van Ursel van zodra deze weg een gemeenteweg wordt.

Kortom, een belofte die genoteerd staat en waar we, indien nodig, de burgemeester meermaals zullen aan herinneren.