nov 16, 2008 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Onteigeningen langsheen de N44

Op de laatste gemeenteraad hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van enkele schriftelijke vragen om van het College enkele duidelijke antwoorden te krijgen in dossier die lang aanslepen en waar vaak veel vragen en weinig antwoorden over zijn.

Onze eerste vraag ging over de situatie van de N44 en de toekomst van hoe die er gaat uitzien:

Op de infovergadering omtrent de opmaak van een streefbeeld voor de N44 werd kenbaar gemaakt dat er hoedanook huizen langsheen de N44 moeten verdwijnen.

Toch worden er nog momenteel huizen ver/gekocht en zelfs nieuwbouwwoningen geplaatst.

We nemen aan dat hiervoor uiteraard bouwvergunningen warden uitgereikt door het gemeentebestuur.

Is dit wel correct en volgens alle regelgeving?

Zo ja, zal het College dan stappen ondernemen om geen nieuwbouw meer toe te laten ten einde binnen enkele jaren menselijke drama’s te vermijden?

Het College antwoordde dat ze zullen kiezen voor de oplossing die de minste onteigeningen met zich mee brengt.

Hiermee geeft men duidelijk aan dat er hoedanook onteigeningen zullen komen.

Omtrent de vergunningen gaf men een antwoord dat weer geen antwoord is. De verantwoordelijk wordt doorgeschoven naar de Oost-Vlaamse wegbeheerder. Die geeft bij iedere bouwvergunning gunstig advies dus “het zal wel OK zijn”…

Maar tegelijk zegt men “dat we het vergunningsbeleid zal aangepast worden van zodra het streefbeeld vastgelegd ligt”. Dus men geeft toe dat het huidig vergunningsbeleid wel eens zou kunnen miszitten en dat huizen die nu gebouwd worden, toch de pineut zouden kunnen zijn.

Toen we wilden doorvragen, bleef men maar ontwijken… Wij begrijpen alleszins niet dat men zich nu wegsteekt achter argumenten zoals “ik zie de komende 15 jaar daar nog niks veranderen” (dixit burgemeester Tanghe).

Wat ook opvalt is dat de optie van een volledige ondertunneling wel op de infovergadering werd vernoemd, maar niet in de mededeling in het gemeentelijk infoblad. Het lijkt wel alsof het College niet durft aandringen op wat voor iedereen de beste oplossing zou zijn: een volledige ondertunneling van de N44.