aug 15, 2008 - Geenszins    No Comments

Dell: spareparts zijn voor loosers…

Als manager van een IT-bedrijf weet ik dat alles in onze sector bliksemsnel verandert. De nieuwe technologieën worden ons enigszins opgedrongen, ten einde een verkoop aan te zwengelen.

Daarom verwondert het me niet dat je van twee jaar oude onderdelen soms moeilijk nog wisselstukken vindt.

Maar wat Dell nu gepresteerd heeft, tart werkelijk alle verbeelding.

Op 8 juni 2008 bestel ik een nieuwe laptop. Ik had een aantal speciale vereisten, waaronder een fingerprintreader omwille van de veiligheid als ik mijn laptop zou verliezen en een 3G/HSPDA modem ingebouwd omdat een laptop bij mij echt mobiel moet zijn. Ik wil in noodgevallen snel en makkelijk het internet opkunnen.

Dus Dell stelt een custom order van een Dell Precision M4300 voor.

10 dagen later wordt mijn custom order mooi geleverd. Op zich niks mis, maar er was “iets”. Ik kon er ondanks mijn ervaring mijn vinger niet opleggen, maar het was precies een maandagmorgenmodelleke…

De diagnostics toonde niks abnormaal, maar de machine was abnormaal traag, onstabiel en bovenal, als ik met korte mouwen werkte, kreeg ik elektrisch stroomverlies te voelen.

Na eerst een geaarde voeding gekregen te hebben (we zijn dus al drie weken verder), was het een week later helemaal gedaan. Na een reeks blue screens, bootte het ding niet meer. Ook niet meer van een windows setup cdrom, dus echt wel iets ernstig mis.

Na wat heen en weer gemail, besliste Dell me gewoon een nieuwe te sturen. Super toch?

Weer 10 dagen gewacht en ja, nieuwe laptop. Weliswaar met een vista cdrom en een vista sticker, maar gelukkig met XP preloaded op de harddisk.

Maar aangezien er nu een lang weekend begon, wou ik mijn mobiel internet eens terug opzetten. Simkaartje in het juiste sleufje en dan maar zoeken, maar dat mobile internet programmaatje niet te vinden.

Vrij snel er aan gedacht om in de bios te gaan kijken: cellular device not installed. Er zit dus geen HSPDA modem ingebouwd.

Na rondbellen en doorschakelingen, had Dell echt een leuk antwoord. Deze HSPDA modemkaartjes worden niet meer gemaakt, ze hebben er geen meer en dus was het toestel maar zonder geleverd.

Jamaar, ik heb daar 135 euro voor betaald. Ah ja, dan betalen we u die terug.

Jamaar neen, ik heb nu niks meer aan deze laptop, ik moet mobiel kunnen werken.

Men ging na lang aandringen binnen Dell een memo rondsturen om na te gaan of er nog ergens zo’n kaart rondslingert.

Kortom, een laptop van midden juni kan bepaalde wisselstukken al niet meer krijgen midden augustus. Op twee maand tijd kan Dell dus niet meer instaan voor de contractuele garantie.

Ik hoop maar dat Dell hier geen steekspel van maakt, want zonder twijfel zijn ze contractueel serieus in de fout. Ze kunnen duidelijk de 3 years warranty niet waarmaken die ik als extra had aangekocht. Volgens mij kan het gewoon niet. Een firma als Dell die geen spareparts aanlegt, ik geloof het niet. U wel?

En anders bezorgen ze me maar een Dell M4400: die heeft standaard een HSPDA minikaart, hopelijk hebben ze genoeg van die kaarten in voorraad…