nov 20, 2007 - Schipdonkkanaal    No Comments

Sluipmoord in Damme

Gisteren kreeg ik een telefoontje van een journalist van het VTM Nieuws die me vroeg om hem in contact te brengen met mijn vriend Guy Plasschaert van vzw ’t Groot gedelf.

Zo was ik plots op de hoogte van een smerige sluipmoord in Damme. De Vlaamse overheid is er begonnen met een bomenkap langs het Leopoldkanaal. Zogezegd omdat de bomen in slechte toestand zijn en een gevaar vormen als het stormt. Wie naar het VTM nieuws van vandaag gekeken heeft (of naar het fragment hieronder) zal toch ook zien dat die bomen er echt niet ziek of rot uit zien.

Ik geloof Luc Lagauw dan ook als hij dat aan de kaak stelt en ik deel zijn mening dat dit een verdoken manier is om een regelrechte aanslag te plegen op datgene wat wij willen behouden: de pittoreske natuur rond het Schipdonkkanaal en het Leopoldkanaal.

De reportage van 13u was lichtjes anders, die kan je nog zien bij meer lezen

Guy Plasschaert stuurde me ook de tekst die hij had voorbereid op het interview en die wat meer achtergrond geeft dan de korte reportage op VTM:

De VZW ‘t Groot Gedelf vertolkt de gevoelens van de bevolking tussen Oostkerke en Schipdonk (Merendree) in verband met een studie die in opdracht van het MBZ wordt uitgevoerd. Die studie moet uitwijzen op welke manier de Zeebrugse haven best kan ontsloten worden.

De bevolking begrijpt niet waarom het MBZ nu weer een studie heeft besteld wetende dat reeds in 2001 een zeer volledige (en dure) MAIS-studie de nodige conclusies heeft getrokken.

Concluderend dat de meest economische en ecologische manier een combinatie zou zijn van

– baanvervoer langs o.a. een tot autostrade omgebouwde N49 (nu al van Eeklo tot Antwerpen)

– spoorvervoer langs een dubbel spoor waar al bijna 20 jaar aan gewerkt wordt

– bestaande binnenvaart weliswaar met dringend aan te passen bruggen

– en een nieuw element : estuaire vaart zijnde het verschepen van vracht (containers of andere) met binnenvaart-schepen die omgebouwd werden om op zee langs de kust te kunnen varen.

Er komen trouwens twee dergelijke schepen in de vaart per 01/01/2008. Met slechts 10 schepen per dag zou men al rond de 700.000 Ctrs per jaar kunnen verschepen uit Zeebrugge naar Antwerpen of andere havens.

De haven van Zeebrugge droomt echter van een nieuw zeekanaal terwijl de vorige studie duidelijk heeft aangetoond dat het Maatschappelijk Impact daarvan een zeer negatieve impact zou hebben op het milieu. U kunt zich makkelijk inbeelden hoe het er hier zou uitzien moest men 10duizenden bomen omhakken en vervangen door 100duizenden m³ beton. Alleen al op Dams grondgebeid zouden tussen de 8500 en de 11000 bomen gehakt worden. Dat vertegenwoordigt een bos van meer dan 50 Ha. Tot in Merendree is dat x4.

‘t Groot Gedelf heeft niets tegen de verdere ontsluiting van de haven maar vraagt aan de verantwoordelijke ministers om deze ecologische en sociale prijs NIET te betalen.

Stel U voor dat er hier industriezones aangelegd worden… Het mooiste kanalen-landschap van Vlaanderen zou een betonnen gedrocht worden. Wij kunnen alleen maar hopen dat de nu omgehakte bomen onmiddellijk vervangen worden door nieuwe aanplant.

De grootste werkgever van deze streek is bij uitstek het toerisme, welnu er is geen betere manier denkbaar om het toerisme de nek om te draaien. Dit zou uitdraaien op een complete ramp niet alleen voor de bijna 200 gezinnen die men zou onteigenen maar tevens voor de locale KMO, de horeca, zonder te spreken over de complete verwoesting van de landschappelijke waarde. Historische dorpen en sites als Damme, Oostkerke, Moerkerke en verder het Meetjesland in zouden zelfs van elkander afgesneden worden.

De versie uit het 13u journaal van VTM: