okt 2, 2007 - In de pers    No Comments

Knesselare mengt zich in discussie rond verbreding Schipdonkkanaal

«Een verbreding van het Schipdonkkanaal zou voor Ursel een overvloed aan extra vrachtwagens betekenen. Dat moeten we ten allen tijde vermijden», zegt gemeenteraadslid David Geens (GVP) van Knesselare. Zijn partij legt morgenavond op de gemeenteraad een motie voor tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.

De eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal is al meer dan 20 jaar een hekel punt in zowat het ganse Meetjesland. Gemeenten als Zomergem, Eeklo, Maldegem en Nevele zitten al lang mee aan tafel omdat het kanaal effectief door hun grondgebied loopt. Maar ook andere gemeenten gaan zich nu mengen. «Het Schipdonkkanaal loopt niet door Knesselare, maar toch zouden de gevolgen van een verbreding verschrikkelijk zijn», zegt GVP-fractieleider David Geens. «Eeklo koestert de stille droom om door een verbreding van het kanaal zijn industrie te kunnen uitbreiden. Als er in Eeklo kaaien aangelegd zouden worden om aan containeroverslag te doen, dan zullen die vrachtwagens met containers vooral naar het zuiden gestuurd worden. Als ze naar Aalter, Tielt of Deinze moeten, zal de kortste weg door Ursel zijn. Die extra vrachtwagens kunnen we daar echt wel missen. Zeker nu er plannen zijn voor de bouw van een nieuwe school en aan die kant van de Eekloseweg ook een nieuwe verkaveling komt.»

compensatie

David Geens vraagt naast het ondertekenen van de motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal, dat de gemeente meer haar stempel drukt binnen de klankbordgroep, die rond het dossier werd opgebouwd. «Mocht de verbreding er uiteindelijk toch komen, dan is het de bedoeling om zoveel mogelijk compensatie te vragen voor Ursel», meent Geens. «Een totaal verbod op doorgaand zwaar verkeer moet dan opgelegd worden. Anders wordt Ursel onleefbaar. Als dergelijk totaalverbod niet kan, moet misschien een denkoefening gemaakt worden om een ring rond Ursel aan te leggen. Maar dat is natuurlijk een zeer doorgedreven maatregel, die wellicht maar onderaan het lijstje zal staan.» (JSA)

© 2007 De Persgroep Publishing