feb 11, 2007 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Verslag Knesselaarse gemeenteraad 7 februari 2007

Een kort verslag over de gemeenteraad van Knesselare van woensdag 7 februari 2007. Als fractieleider van de GVP wil ik proberen om hier een aanvulling te geven op de officiële verslagen en tegelijk onze standpunten op de gemeentelijke dossiers uit de doeken te doen. Het is mijn bedoeling dit voor alle gemeenteraden te doen, samen met mijn collega’s uit onze fractie.

Punt 1: jeugdwerkbeleidsplan

Op dit moment is een werkgroep opgericht die het nieuwe jeugdwerkbeleidsplan moet samenstellen voor de komende jaren. Momenteel kmen ze tweewekelijks samen en werken ze thema per thema verder aan wat de noden zijn voor onze jongeren.

Namens de GVP is Tanja Latré onze afgevaardigde. Als er iemand ideeën heeft, bepaalde verzuchtingen, opmerkingen enz… omtrent het jeudbeleid: je kan Tanja contacteren via e-mail op [email protected] .

Punt 2: vervangen van armaturen en palen door Imewo

Een openbare verlichting durft al wel eens stuk gaan. Imewo staat in voor het normale onderhoud van onze openbare verlichting. Dus een lamp die stuk gaat en zo, die wordt door Imewo vervangen (voor wie trouwens een kapotte lamp wil melden: www.straatlampen.be).

Maar er durft al wel eens een onverlaat tegen een paal rijden en zijn adres niet achterlaten of een armatuur gaat gewoon naar de pleuris door slijtage. Normaal moet er dan door Imewo een offerte gemaakt worden, die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad, daarna moet het college opdracht geven, enzovoort… Administratieve rompslomp dus die tot gevolg heeft dat het nogal lang duurt voor zo’n paal of armatuur vervangen wordt.

Nu is die procedure vereenvoudigd: Imewo stuurt een brief naar het college en als die binnen de vijf dagen niet “ho, wacht effe” zegt, dan kan Imewo aan de slag. Sneller en beter dus.

Groen! merkte op dat de prijs nogal duur was, maar ik had op voorhand al eens rondgehoord en 2.500 euro voor zo’n paal, inclusief het weghalen van de oude en plaatsing van de nieuwe, is een aanvaardbaar maximum bedrag. Want het is wel degelijk een maximum: moest het duurder uitdraaien, moet Imewo toch nog de oude manier toepassen en eerst toelating vragen.

Punt 3: kalibreren Berdelenbuisbeek

De Berdelenbuisbeek tussen de Kwadamstraat en de Kerkstraat moet aangepakt worden. Om de waterafvoer in de Kwadamstraat (het kan daar nogal eens onder water staan), moet deze beek eens deftig geruimd worden en moeten de “oevers” best verstevigd worden om te voorkomen dat ze weer al te makkelijk dichtslibt. Geen enkel probleem daarmee, integendeel zelfs.

De offerte geeft een budget van 106.075 €. Wat ons echter opviel, was dat post nummer zeven geen bedrag vermeldde. Het betreft hier de kost voor de afvoer en verwerking van het slib dat uit de beek opgehaald wordt.

Men kan hier nu nog geen prijs van geven omdat eerst via staalname en labo-analyse moet onderzocht worden hoe vuil het slib eigenlijk wel is, hoeveel slib er zal geruimd moeten worden en wat dus de uiteindelijke verwerkingskost is. Allemaal best aanvaardbaar.

Ik wilde enkel weten of de gemeenteraad hier nu mits een goedkeuring zomaar een blanco cheque ondertekende of dat de uiteindelijke voorgestelde prijs voor de slibverwerking eerst terug zou gepresenteerd worden aan de gemeenteraad. Want met blanco cheques zijn we bij de GVP niet zo gelukkig: daar kan iets te makkelijk met geld gesmeten worden door derden als er onvoldoende controle gebeurt.

Ik moest mijn vraag wel drie keer herhalen. De eerste twee keer kwam er altijd maar uitleg waarom er nu nog geen prijs kon gegeven worden, maar dat snapten we al wel. Die uitleg lijkt ons zelfs normaal. Maar het is misschien een hardnekkige oude gewoonte om proberen rond de pot te draaien om geen antwoord te moeten geven (zoals vorige gemeenteraad met de opmerking van Groen! omtrent de elektriciteitscabine aan de Drongengoedhoeve).

Driemaal is scheepsrecht dus na de derde keer kwam het verlossend antwoord van voorzitter De Neve: ja, men komt met het bedrag terug naar de gemeenteraad. Een volhardende oppositie: het loont wel…

Punt 4: Intercommunale Westlede

We hadden geen kandidaat ingediend voor de afvaardiging naar de Algemene Vergadering van crematorium Westlede. We kunnen het toch niet halen in die stemrondes en aangezien dat onder het vlotte beleid van voorzitter De Neve dan ook die tijdrovende procedure van geheim stemmen vermeden kan worden, zijn we daarin pragmatisch. Het interesseert ons wel en waar kan, willen we zeker een afvaardiging, maar puur om het filibusteren alleen gaan we geen kandidaten indienen.

Wat ons wel was opgevallen in het dossier, was dat de intercommunale in haar statuten drie bestuurdersplaatsen creëert die voorbehouoden zijn aan raadsleden van de opposities uit alle aangesloten gemeentes. Dat stond wel lekker niet op de dagorde, maar onze fractie had het lekker wel in de gaten gekregen. Dus daar hebben we wel een kandidaat voor ingediend (met name ikzelf) en is door de gemeenteraad goedgekeurd.

Dit betekent nog niet dat ik effectief kan zetelen als bestuurder van Westlede. Indien er nog aangesloten gemeentes zijn die vanuit de oppositie iemand voorstellen, zijn het de drie grootste gemeentes die het halen. Dus die kans is er enkel als er in de grote gemeentes uit de ganse regio (en dat zijn er nogal wat zoals je kan zien op deze kaart) geen andere oppositiekandidaten zijn.

Ter info: de afgevaardigde naar de algemene vergadering is Martina Vanbelleghem (plaatsvervanger: Sabine Van Wonterghem).

Punt 5: afvaardiging Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Oost-Vlaanderen (ERSV)

Wederom de moeite niet gedaan om een kandidaat in te dienen.

Vertegenwoordiger hiervoor is burgemeester Fredy Tanghe.

Punt 6: afvaardiging Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschap (PWA)

Dit vinden we dus el heel belangrijk en gelukkig moet hiervoor de afvaardiging proportioneel samengesteld worden. Dat betekent dat de meerheid van Groep9910 vier afgevaardigden mocht aanduiden, Groen! en GVP ieder één.

Namens de GVP gaat Tanja Latré deze taak op haar nemen.

De andere bestuurders namens de gemeenten zijn: Groep9910 – Evy De Bleeckere, Rudi De Bruyne, Fons De Neve en Groen! – Roland De Blonde.

Punt 7: beheerscommissie bibliotheek

Ook voor deze commissie is er een verdeling volgens de grootte van de diverse fracties. Onze twee afgevaardigden in de bibcommissie zijn Annick Gussé en Greta Martens.

Voor Groep9910: Fons De Neve, Hilde Landuyt, burgemeester Fredy Tanghe, schepen Herlinde Trenson en Renaat Van Lierde.

Voor Groen! wordt het Tinneke De Pauw.

Punt 8: jaarplanning drugspreventie 2007

De jaarplanning lijkt heel sterk op die van vorig jaar en we gaan er van uit dat de specialisten ter zake hiermee voldoende vertrouwd zijn.

De vorige gemeenteraad werd ook gezegd dat iedere fractie één afgevaardigde zou hebben en namens onze partij is dat Laurenzo Lefèvre.

Punt 9: huishoudelijk reglement

Dit was natuurlijk het punt bij uitstek dat onze aandacht verdiende. Dit reglement bepaalt immers de spelregels avn de gemeenteraad en in het verleden werden sommige strenge bepalingen nogal eens gebruikt/misbruikt om de oppositie in een hoekje te zetten. We hadden dit dan ook heel grondig voorbereid.

Allereerst wil ik opmerken dat het enerzijds opvalt dat dit huishoudelijk reglement op het eerste zicht veel speelruimte geeft aan de burger. Er kunnen verzoekschriften en initiatieven ingediend worden en vanaf 2008 komt er zelfs een driemaandelijks vragenhalfuurtje.

Nu kan de meerderheid wel van de toren blazen van “zie eens hoe open we zijn” – en daar verdienen ze lof voor – toch wil ik volledigheidshalve vermelden dat de meeste van de bepalingen gewoon door het nieuwe gemeentedecreet worden opgelegd en dus gelden voor alle gemeenten. Dus willen of niet, ze moeten gewoon zo open zijn.

Het valt tegelijk op dat het vragenuurtje pas in 2008 een start neemt. Nu ja, ik kan het wel begrijpen: als onervaren schepencollege kan je beter eerst een jaartje oefenen met een scherpe oppositie om sterker in je schoenen te staan als je live vragen van het publiek moet beantwoorden. Met andere woorden, het colelge zal ons nog dankbaar zijn als we hen een jaar aanscherpen om aandachtig te zijn en hen hun dossiers goed te leren kennen. 🙂

Onze voornaamste opmerkingen:

– de voorzitter (en dus de meerderheid) hebben de mogelijkheid om een spreker uit te nodigen. Dat kan een deskundige zijn (bv een architect bij de bouw van iets) of de voorzitter van een adviesraad (bv van de sportraad indien er iets sportsgewijs moet beslist worden).

Zowel Groen! als GVP deelden het standpunt dat ook vanuit de oppositie die mogelijkheid moet bestaan. Nog meer dan de meerderheid is het voor de oppositie belangrijk om correcte informatie te krijgen en soms kan dat betekenen dat een uitleg ter plekke en bijkomende vragen van en aan een specialist ter zake bepaalde aspecten aan het licht kunnen brengen die anders in het duister blijven vertoeven. Daarom vinden wij dat wij die vraag ook moeten kunnen stellen, op zijn minst bij onze eigen toegevoegde punten.

Voorzitter De Neve sprak verzoenende taal en zei dat deze meerderheid niet de intentie heeft daarover moeilijk te doen. Waarvan akte en we shall see…

– hier en daar vroegen we een praktische uitwerking omtrent het versturen van informatie. We willen hierbij vooral zorgen voor enerzijds vlotte informatiedoorstroming, zoadt we onze taak als oppositie kunnen doen, maar tegelijk op een milieuvriendelijke manier. Daarom hier en daar onze vraag om bepaalde informatie op regelmatige tijdstippen via email te bezorgen.

– omtrent commissiesamenstellingen hebben we het vanuit GVP opgenomen voor de kleine fractie van Groen!. Want strikt genomen kon door het voorstel Groen! maximaal in vier commissies zetelen doordat ieder gemeenteraadslid slechts twee commissiezitjes kan innemen. We staan achter de bepaling dat er geen superraadsleden moeten ontstaan die alle taken op zich nemen, maar dit mag niet toch gevolg hebben dat daardoor een fractie uitgesloten zou worden. Voorzitter De Neve aanvaardde een extra bepaling op dit stuk zodat er altijd een gegarandeerde vertegenwoordiging is voor alle fracties.

– presentiegelden: daar kwam de kat op de koord. We vroegen ons af hoe we de bepaling omtrent de indexatie moesten interpreteren. Meestal staat in overheidsbepalingen welke index men volgt (meestal vernoemt men dan de spilindex) en het bedrag aan 100%. Aangezien hier bij het bedrag van 124.98 € niks stond van 100%, wilden we het toch even zeker weten. Bleek dus dat het inderdaad het basisbedrag was en dus vermeningvuldigd moet worden met de index, waardoor het op ongeveer 175€ uitkomt.

Groen! had dit niet zien aankomen en Roland Bonami maakte principieel bezwaar. Hij vindt dat een verkozene dit als vrijwilligerswerk moet doen en hoogstens een onkostenvergoeding dient te krijgen.

Ik vind dat iedere verkozene dat voor zichzelf moet uitmaken. Ik ga niet andermans rekening maken.

– verzoekschriften: zoals het nu bepaald is in het reglement, krijgen we vanuit de oppositie pas zicht op de vragen nadat ze afgehandeld zijn. Als we ons werk als waakhond echter goed willen doen, vind ik dat er een manier gevonden moet worden waardoor wij eenvoudig kunnen volgen welke verzoekschriften er toekomen. Enkel zo kunnen ook wij ons steentje bijdragen.

Burgemeester Tanghe beloofde wel dat er een oplossing komt, misschien door een afgesloten webapplicatie, maar dat zal nog niet voor meteen zijn. Dus hier vrees ik dat de meerderheid niet zo open zal zijn…

Daarom misschien best dat als u een verzoekschrift indient, u een kopie aan de oppositiepartijen bezorgt zodat wij mee uw zaak kunnen opvolgen.

Punt 10: dotatie politiezone

Doordat de begroting van Knesselare nog altijd niet klaar is, moet deze post apart goedgekeurd worden. De politiezone was in december – zoals het hoort – al klaar met de begroting en dan is er maar een beperkte tijd dat de betrokken gemeenteraden de dotatie in hun begroting opnemen, zoniet dreigt de schorsing van de politiebegroting met allerlei nare gevolgen vandien…

De dotatie van Knesselare bedraagt 505.455 €.

Wij wilde in de marge weten of we nog lang zouden moeten wachten op de begroting. Burgemeester Fredy Tanghe beloofde die voor de gemeenteraad van maart, maar die zitting wordt al enkele weken naar achter geschoven om net wat meer tijd te hebben.

Punt 11: Aanduiding vertegenwoordigers in het waterschap van Brugse Polders Oost

Twee kandidaten voor deze functie: Kris Ally (Groep9910) en Roland Bonami. Onnodig om te vermelden dat Kris Ally werd aangeduid.

Dan had de voorzitter nog een puntje: er moest volgens het nieuwe huishoudelijk reglement een voorzitter gekozen worden voor de financiële commissie. De kandidaat van Groep9910 was Renaat Van Lierde. Geen stemronde, is toch overbodig. In werkelijkheid zal het toch burgemeester Tanghe zijn die de financiële boel zal leiden.