apr 13, 2007 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Ursel gaat dood door verbreding Schipdonkkanaal

Ik heb al een paar keer de vraag gehad wat de redenen zijn waarom ik zo intensief bezig ben met het verzet tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. Sommigen meenden er al verdere ambities in te zien om me niet langer met puur gemeentelijke dossiers bezig te houden.

Daarin slaat men de bal dan volledig mis. Ik heb me in het verleden reeds menigmaal ingezet om Ursel te houden wat het is: een rustige en degelijke leefgemeenschap. Mijn acties tegen het verdwijnen van de Sint-Joriswegel en mijn inzet voor het snel bekomen van een postpunt zijn daar stille getuigen van.

Ook nu is mijn grootste bezorgdheid omtrent Ursel. Hoezo, denkt u nu, aangezien het Schipdonkkanaal niet eens door onze gemeente vaart? Welnu, het is in aansluiting op een dossier waar ik nog samen met Benedikt Demuyt mijn tanden heb ingezet: de doortrekking van de ring rond Eeklo.

Zomergem is tegen de verbreding omdat het voor hun gemeente niks dan nadelen opbrengt. Een mooi stuk natuur gaat verloren, heel wat bewoners zullen onteigend worden en hun leefkernen worden definitief van mekaar afgesplitst. En geen enkel voordeel die ook maar de “moedigste” bestuurder zou helpen om het plan wel te verdedigen tegenover de Zomergemse inwoners.

In Eeklo ligt dat enigzins anders. Veel lasten zijn er niet, maar ze zien al wel tal van voordelen. Er is immers in Eeklo een strekking die gelooft in de “enorme economische voordelen” die de eventuele verbreding van het Afleidingskanaal van de Leie (zoals het Schipdonkkanaal officieel noemt) met zich zouden meebrengen. Zij denken dat het een impuls zou geven aan nieuwe bedrijven op hun bedrijventerrein dat langs één zijde van het Schipdonkkanaal gevestigd is. Het feit dat containeroverslag mogelijk zou zijn met een rechtstreekse aansluiting op twee zeehavens (Zeebrugge én Gent), is voor sommige een natte droom.

Ik heb zelfs al sommige horen spreken over een eventuele uitbreiding van het industrieterrein aan de andere kant van het kanaal.

Om dit beter visueel te kunnen plaatsen, kijk even naar deze kaart:

Combineer meer industrie echter met het reeds lang sluimerende dossier van de doortrekking van de “Ring rond Eeklo”, dan zie je de gevaren opduiken voor Ursel.

Ik citeer volgende zin uit een nota van het vorige Eeklose bestuur:

Er bestaat een algemene consensus over het doortrekken van de huidige Ringlaan over de Vaart van Eeklo naar de Tieltsesteenweg.

Verkeer vanuit Aalter dat naar de N49 moet zou door deze realisatie niet meer door het centrum moeten.

bron: CDW-Eeklo

In de zin “verkeer vanuit Aalter dat naar de N49 moet” ontbreekt een deel. Ik zal het voor u aanvullen: “verkeer vanuit Aalter via Ursel dat naar de N49 moet”…

Dat verkeer vanuit Aalter moet helemaal niet langs daar. Het moet langs de N44 en N49 rijden. Die doortrekking in Eeklo tot op de Tieltsesteenweg zal het alleen maar aantrekkelijker maken om via Ursel te rijden. Daar heb ik al zo dikwijls op gehamerd.

Maar zolang ons eigen gemeentebestuur het niet aandurft om eenzijdig een tonnagebeperking in Ursel door te voeren, zal er niks veranderen.

En waarom doet ons bestuur dat niet? Uit vrees dat het hogerhand toch zal afgekeurd worden? Dat lijkt wel zeer waarschijnlijk als we de huidige plannen merken.

Beeld u een verbreding van het Schipdonkkanaal eens in? De beloofde doortrekking van de ring rond Eeklo is al veel eerder door minister Peeter en gouverneur Denys uitgeroepen tot een topprioriteit in Oost-Vlaanderen.

Maar denk dan nog even verder: meer industrie in Eeklo die net gebruik zou maken van het feit dat er vanuit twee zeehavens makkelijker containers en overlsag naar Eeklo kan komen. Welke richting zullen die goederen nadien uitgaan?

Niet naar boven, naar de N49 toe. Want die leidt naar Zeebrugge, Gent en Antwerpen. Dan hadden de containers net zo goed kunnen doorvaren naar die havens.

Neen, die goederen die in Eeklo gelost zullen worden, zullen voornamelijk naar het zuiden toegebracht worden. Richting Aalter, Deinze en het verdere hinterland. En die baan loopt recht door Ursel.

Mijn logische conclusie is dan ook simpel. Het kan maar twee zaken inhouden. Ofwel zal een verbreding niet leiden tot meer industrie in Eeklo omdat men via het nieuwe Schipdonkkanaal de goederen veel dichter het binnenland kan inbrengen, maar dat kan nu ook al dankzij de haven van Gent en Antwerpen. Maar in dat geval heeft Eeklo (en geen enkele gemeente langsheen het Schipdonkkanaal) enige baten bij een verbreding.

Het andere scenario is dat de natte economische droom van Eeklo bewaarheid wordt, maar dan is Ursel ten dode opgeschreven door de vele vrachtwagens die langs daar zullen rijden.

Beeldt u in dat u in een leefkern woont waar het woongebied door een drukke verkeersader wordt afgesneden van het nieuwe uitbreidingsgebied waar een nieuwe school wordt gebouwd. Is die leefkern een aangenaam en lang leven beschoren? Ik denk het niet.

Dus de verbreding van het Schipdonkkanaal houdt wel degelijk gevaren in voor onze gemeente. Maar daarover hoor je niemand uit ons eigen bestuur iets zeggen, waarschijnlijk omdat nog niemand zo ver heeft nagedacht ofwel omdat ze hun mond niet durven opendoen.

Ik durf dat wel, al ga ik hiermee in tegen heel wat beleidsmensen uit mijn eigen CD&V. Maar in politiek heb je soms heel wat moed nodig om je eigen gemeente te beschermen.

En dat zal ik doen. Volgende week dinsdag is er een supreregionaal overleg over dit thema en ik zal daar als enige vertegenwoordiger uit onze gemeente de Urselse belangen sterk verdedigen. Daar steek ik mijn nek voor uit, al dreigt die er misschien nadien schade van te ondervinden.

Ik hoop alleszins dat in Ursel ook een aantal mensen eens wakker gaan schieten en mee aan de kar gaan duwen en niet langer denken dat de verbreding van het Schipdonkkanaal een ver-van-mijn-bed show is. Alle steun in het verzet is van harte welkom. Wie een handje wil toesteken, mag mij altijd een seintje geven.