David Geens - Linkblog

       




Search Results

dinsdag 29 mei 2007 (10:18)

Boos

Categorie: In de pers
Tags: none


Mobiliteitsschepen Erné De Blaere (Groep 9910) is boos op oppositieleider David Geens (GVP) van Knesselare, die naar aanleiding van een zwaar verkeersongeval in Hoekestraat op zijn webblog de verantwoordelijkheid naar het gemeentebestuur toeschoof. "Platvloerse literatuur, geschreven door mensen die elk normbesef kwijt zijn", vindt De Blaere. (cte)

© 29/5/07 Het Nieuwsblad

online: klik hier




zondag 11 november 2007 (15:26)

Zwaar vervoer

Categorie: In de pers
Tags: ,


Op vraag van David Geens (GVP) verduidelijkte schepen van Mobiliteit Erné De Blaere (Groep9910) dat het tijdelijk verbod voor zwaar vervoer komende van Beernem niet zomaar een permanent karakter kan krijgen. Het probleem wordt door deze tijdelijke maatregel enkel maar verlegd. Zo zorgt de omleiding langs het kanaal onder meer voor een gevaarlijke situatie voor de fietsers. (bvk)

© 10/11/07 Corelio

Zie ook online



vrijdag 12 maart 2010 (08:35)

Veertig vrije parkeerplaatsen

Categorie: In de pers
Tags: , ,


Veertig vrije parkeerplaatsen




Veertig vrije parkeerplaatsen

Omdat er regelmatig opmerkingen worden gemaakt over moeilijk parkeren in het centrum, vroeg oppositielid David Geens (OGP) of het bestuur soms onderzoekt hoe het gesteld is met de parkeerdruk.

Schepen Erné De Blaere (GROEP9910) antwoordde dat er metingen zijn, maar dat die vrij eenvoudig gebeuren. Een paar keer per jaar stapt hij zelf het centrum af en telt hij hoeveel plekken er nog vrij zijn.

'Ik passeer de parkings die op wandelafstand van het centrum liggen', zei De Blaere.

'Gemiddeld zijn er constant 35tot 40plaatsen vrij, dus er is niet zo direct een probleem.'

'Dit ligt natuurlijk anders bij rouwdiensten, weekends en kermissen.' (mye)
© 2010 Corelio



vrijdag 14 november 2008 (08:22)

Controles op vrachtverkeer worden opgedreven

Categorie: In de pers
Tags: ,


De politie drijft de controles op vrachtwagens in de dorpskern van Knesselare op. Steeds meer truckers negeren het verbod op zwaar verkeer.

Knesselare had jaren last van te veel vrachtwagens in de dorpskern. Intussen mogen vrachtwagens die uit de richting van de N44 komen het dorp niet meer inrijden. Uit de richting Beernem kunnen ze wel het centrum binnenrijden.

David Geens (GVP) signaleerde het schepencollege dat steeds meer chauffeurs dat verbod aan hun laars lappen. «Wij hebben de politie gevraagd de controles in de Hellestraat te verscherpen», zegt schepen Erné De Blaere (Groep 9910).

Het zwaar verkeer helemaal uit het dorp bannen, is voorlopig onmogelijk. Eerst moet de nieuwe verkeerswisselaar van de E40 in Aalter aangelegd worden. Pas dan zullen de vrachtwagens die in Beernem de E40 willen verlaten aangemoedigd worden om verder te rijden naar Aalter en via de N44 en de N49 te rijden.

(JSA)

© 2008 De Persgroep Publishing

vrijdag 18 mei 2007 (19:11)

Geen verbod op zwaar vervoer in Nieuwstraat

Categorie: In de pers
Tags: ,


Er komt dan toch geen tonnagebeperking in de Nieuwstraat in Knesselare. Gemeenteraadslid David Geens (GVP) stelde een tijdelijk verbod voor vrachtwagens voor, maar daar gaat de meerderheid niet op in.

De bouwwerken in de verkaveling Wijngaard schieten goed op. De Nieuwstraat in Knesselare is nog niet lang heraangelegd, maar nu moeten heel wat vrachtwagens die naar de bouwwerven van de Wijngaard moeten door de nieuwe straat. Geens vreest dat dit voor problemen gaat zorgen en stelt een tonnagebeperkig voor. Hij vindt dat vrachtwagens beter langs de Kouter rijden, want die straat wordt binnen twee jaar toch volledig vernieuwd.

«Als we een tonnagebeperking zouden opleggen in de Nieuwstraat zouden we het probleem alleen verleggen», zegt mobiliteitsschepen Erné De Blaere (Groep 9910). «We kunnen moeilijk tonnagebeperkingen opleggen voor elke bouwwerf die in Knesselare opgestart wordt. Het aantal leveringen voor de Wijngaard is trouwens beperkt.» (JSA)

© 18/5/07 Het Laatste Nieuws



vrijdag 16 april 2010 (08:21)

Weer 50 per uur in dorpskern

Categorie: In de pers
Tags: , ,


Weer 50 per uur in dorpskern

Amper 4 procent rijdt 30 op traject van anderhalve kilometer

Weer 50 per uur in dorpskern

De zone 30 op de doortocht N337 in Knesselare wordt opgeheven: binnenkort mag je daar weer 50. Die zone 30 geldt nu nog in de Veldstraat, op De Plaats en in de Kloosterstraat, over een traject van anderhalve kilometer. Maar uit onderzoek blijkt dat bijna geen enkele chauffeur zich aan de snelheid houdt. "Een maatregel die zijn effect dan ook helemaal mist", geeft schepen Erné De Blaere toe.

Joeri Seymortier

Dertig per uur door het centrum van Knesselare doe je misschien wanneer het zeer druk is en het verkeer helemaal strop zit, maar in gewone situaties is er geen kat die aan dat slakkengangetje anderhalve kilometer verder tuft. Nochtans is het op de doortocht van Knesselare verplicht om zo traag te rijden. De gemeente beseft nu dat de maatregel een maat voor niets is en gaat voortaan alleen nog zone 30 invoeren rond de schoolpoorten. En enkel op de tijdstippen dat het druk is aan de schoolpoort.

"De Veldstraat, De Plaats en de Kloosterstraat zijn gewestwegen en worden dus aanzien als doorgangswegen", zegt schepen Erné De Blaere (Groep 9910). "Enkele jaren geleden hebben we beslist om in de dorpskern van Knesselare overal zone 30 in te voeren. Maar uit ervaring leren we nu dat het niet lukt om de mensen 30 per uur te laten rijden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 4 procent van de bestuurders dat effectief doet. Wat is dan de zin van de maatregel? Daarom wordt op de doortocht weer 50 ingevoerd."

Scholen

Op die doortocht liggen ook drie scholen en daar wil Knesselare de zone dertig wel behouden. "Maar we gaan ook daar geen vaste zone 30 meer invoeren", zegt schepen De Blaere. "Want op woensdagnamiddag, tijdens de weekends of 's avonds is het te gek om de mensen daar zo traag te laten rijden. Aan de schoolomgevingen kiezen we voor een variabele zone 30 met led-borden. Het verbodsbord met de maximumsnelheid van 30 per uur, zal enkel oplichten bij de start en het einde van de schooluren. We zijn er zeker van dat de 30 per uur met zo'n verlichte borden en over een korte afstand veel meer zal gerespecteerd worden."

Roland Bonamie (Groen!) is niet te spreken over de wijziging. "We hebben lang gepleit voor die zone 30 en nu die er is, willen we ze niet meer kwijt", zegt de man. "Het is toch logisch dat er een zone 30 is in een dorpskern? Veel veiliger voor de fietsers. Nu weer 50 toelaten is, zal dat heel wat meer geluidsoverlast en extra CO2-uitstoot veroorzaken. Maar daar wordt niet aan gedacht."

David Geens (GVP) vreest met de maatregel voor meer verkeersborden. "De zijstraten van de doortocht blijven wel zone 30, dus daar moeten overal extra verkeersborden komen. Een hele klus", stelt Geens.

© 2010 De Persgroep Publishing


Zone 30 naar 50



donderdag 07 december 2006 (15:16)

Schepen van Sociale Samenhang

Categorie: In de pers
Tags: none


De namen van het nieuwe schepencollege waren al bekend, maar bij de verdeling van de bevoegdheden valt er toch nog een verrassing.






Knesselare


Schepen van Sociale Samenhang


De namen van het nieuwe schepencollege waren al bekend, maar bij de verdeling van de bevoegdheden valt er toch nog een verrassing.


Erné De Blaere (GVP) wordt schepen van Sociale Samenhang. Zijn overige bevoegdheden zijn Sport, Landbouw Onderwijs en Mobiliteit.


Fredy Tanghe (Groep 9910)wordt burgemeester en bevoegd voor Algemeen Beleid, Burgerzaken, Communicatie, Inspraak en Financiën. Tweede schepen Liliane Cooreman (Groep 9910) neemt Wonen, Senioren, Feestelijkheden en Leefmilieu onder haar hoede.


Derde schepen Herlinde Trenson (GVP) krijgt Jeugd, Lokale Economie en Tewerkstelling, Toerisme en Cultuur en vierde schepen Frans Speeckaert (Groep 9910) zal de departementen Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening op zich nemen.


Johan Van den Kerchove (GVP) wordt OCMW-voorzitter, Fons De Neve wordt voorzitter van de gemeenteraad. (cte)


De Standaard 7/12/06

woensdag 25 oktober 2006 (09:27)

GVP haalt helft schepencollege binnen

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags:


Dat is het eerste wat me door het hoofd schoot toen ik vanmorgen de foto in Het Laatste Nieuws zag.

Freddy wordt uiteraard burgemeester. Liliane blijft ook op post en Frans, die was niet te stuiten om uit het schepencollege te houden.

Vanuit de oude GVP worden nu Herlinde en Erné beloond met een schepenambt en Johan haalt zijn felbegeerd OCMW-voorzitterschap binnen.


Mijn voorspellingen komen dus allemaal uit.

Het was uiteraard de beste tactiek om het GVP-gedachtengoed massaal in het bestuur te krijgen: gewoon er voor zorgen dat beide kampen geïnfiltreerd geraken wink

Het enige wat ik niet voorspeld had was dat Fons De Neve het postje zou krijgen dat ik beloofd was als ik mee was overgestapt, namelijk het voorzitterschap van de gemeenteraad.

Alleszins, nu maar hopen dat de drie GVP'ers eigenlijk nog dezelfde ideeën hebben als vroeger en zullen doen wat ze toen gezegd hebben; in dat geval is er nog een toekomst weggelegd voor onze gemeente.

Ik kijk nu al uit om in de oppositie te zitten als grote waakhond van dit nieuwe schepencollege. Ik beloof plechtig al hun daden met argusogen te onderzoeken en ex-GVP of niet, als het fout zit, dan zal het hier op deze blog te lezen zijn.

Maar in afwachting: proficiat aan de nieuwe - ex-Gemeentebelangen en ex-GVP mooi hand-in-hand samen - schepenen, voorzitter en burgemeester.

dinsdag 08 mei 2007 (13:17)

Stilstaande bussen belemmeren het zicht

Categorie: In de pers
Tags:


Het gemeentebestuur van Knesselare gaat samen met De Lijn op zoek naar een oplossing voor een zichtbaarheidsprobleem dat veroorzaakt wordt door een wachtende lijnbus. Regelmatig moet een bus van De Lijn 20 minuten tot een half uur stilstaan aan de halte recht tegenover het gemeentehuis van Knesselare. Maar daar belemmert de bus de zichtbaarheid voor het verkeer.

Het probleem werd op de gemeenteraad gebracht door David Geens (GVP). Wanneer de bus daar zijn rusttijd opneemt, hebben de chauffeurs die de parking rond de kerk afrijden ter hoogte van de slager, geen zicht op het verkeer dat uit de Veldstraat komt. De bus heeft maar een kleine ruimte om te parkeren en staat deels op de rijweg. «De opmerking is terecht», zegt schepen van mobiliteit Erné De Blaere (Groep 9910). «We hebben ook in 2004 al eens een brief gestuurd naar De Lijn, maar daar is weinig reactie op gekomen. Een passende oplossing vinden, zal niet gemakkelijk zijn. Deze maand zit ik nog samen met De Lijn en dan wil ik ook dit aankaarten. Het probleem is dat de lijnbus richting Brugge aan De Plaats een wachttijd van 20 minuten moet overbruggen. Maar dat zorgt inderdaad voor gevaarlijke situaties voor het verkeer. Ik hoop dat De Lijn snel met een oplossing kan komen.» (JSA)

© 8/5/07 Het Laatste Nieuws


vrijdag 19 oktober 2007 (08:45)

GVP wil tijdelijk verbod op zwaar vervoer permanent maken

Categorie: In de pers
Tags: ,


David Geens (GVP) stelt op de gemeenteraad volgende maand voor om het verbod op zwaar vervoer, komende uit de richting Beernem, permanent te maken. Dat is nog een tijdelijke maatregel in het kader van de wegenwerken aan de N44, om de verkeersdrukte in het centrum in toom te houden.

Na veel discussie werd begin dit jaar in Knesselare een verbod voor zwaar verkeer ingevoerd, voor voertuigen komende van de N44. Die maatregel heeft het aantal vrachtwagens in het centrum van Knesselare gehalveerd. Om ook het zwaar verkeer vanuit de richting Beernem te verbieden, kreeg Knesselare geen steun van de hogere overheid. Nu er in Knesselare wegenwerken aan de gang zijn, mag een tijdelijk verbod wel.

«We moeten deze kans grijpen om hier een permanent gegeven van te maken», stelt David Geens. «In Beernem staan er op de E40 borden dat vrachtwagens moeten verderrijden tot in Aalter. Trucks die toch afrijden en naar Knesselare willen, worden omgeleid. Dit zou zo moeten blijven.» Mobiliteitsschepen Erné De Blaere (Groep 9910) liet tijdens de voorstelling van de nieuwe regel al voelen dat dit geen permanente oplossing kan worden. (JSA)

© 2007 De Persgroep Publishing



Het Laatste Nieuws 19 oktober 2007

vrijdag 04 mei 2007 (13:19)

Volgende week wegversmalling in Maldegemseweg

Categorie: In de pers
Tags:


Er werd anderhalf jaar op gewacht, maar volgende week moet normaal de wegversmalling aangebracht worden in de Maldegemseweg in Knesselare. Die straat is een verbindingsweg tussen de N44 en de 'Poezenhoek' en daar wordt vaak te snel gereden. Voorlopig zal gewerkt worden met verplaatsbare blokken die als wegversmalling moeten dienen.


Raadslid Natalie Busschaert (GVP) bracht het probleem woensdagavond op de gemeenteraad van Knesselare. Zij kaartte de situatie in november 2005 al aan, maar anderhalf jaar later is er in de Maldegemseweg nog niets veranderd. Schepen van mobiliteit Erné De Blaere kondigt verbetering aan. «De plaatsen waar de bakken voor de wegversmalling moeten komen, zijn ondertussen afgetekend», zegt schepen De Blaere. «Ook De Lijn heeft de opstelling ondertussen goedgekeurd. Volgende week wordt de opstelling geplaatst. We weten nu al dat die versmalling volgens sommigen goed zal zijn en voor anderen slecht. Maar de blokken zijn verplaatsbaar, dus er kan nog geschoven worden.»

Kruispunt Kouter

De blokken moeten ook de onveilige situatie op het kruispunt van de Maldegemseweg met de Kouter verbeteren. Daar werd een nieuwe distributiekast geplaatst en die neemt heel wat van het zicht weg. De blokken zullen ook daar de verkeerssituatie vanaf volgende week veiliger maken. (JSA)

© 4/5/07 Het Laatste Nieuws

zondag 27 mei 2007 (18:35)

Schepen boos om artikel op weblog van oppositieleider

Categorie: In de pers
Tags:


Het zit er bovenarms op tussen mobiliteitsschepen Erné De Blaere (Groep 9910) en oppositieleider David Geens (GVP) van het Oost-Vlaamse Knesselare. Geens had naar aanleiding van een zwaar verkeersongeval in de Hoekestraat op zijn weblog een artikel geschreven, waarin hij de verantwoordelijkheid tussen de regels door in de schoenen van de schepen schoof. Die uitlatingen zijn bij De Blaere niet in goede aarde gevallen.


«De uitlatingen op de weblog beschouw ik als platvloerse literatuur, geschreven door mensen die elk normbesef kwijt zijn», reageert schepen De Blaere scherp. «Er wordt gesteld dat er bij een schepen dringend grijze hersencellen moeten wakker worden. Ik wil stellen dat ik mij elke dag inzet voor de veiligheid van elk van onze inwoners. Ik heb zelf kinderen en kleinkinderen en wil voor ieders veiligheid zorgen. Ik hoop dat de reactie op de weblog een idee was van één persoon. Want als de hele partij die mening deelt, zou ik beschaamd zijn om lid te zijn van die partij.»


gezondheid schaden

David Geens laat de kritiek niet onberoerd en zet voortaan op zijn website het logo 'Deze site kan uw gezondheid schaden'. «Ik vind deontologie wel degelijk belangrijk, maar ook de grens tussen politieke activiteiten en alles daarbuiten. Sorry als mensen mijn woorden anders hebben gelezen, dan ik ze had bedoeld.»

© 26/5/07 Het Laatste Nieuws

woensdag 16 februari 2011 (08:53)

Onderzoek nodig naar gevolgen afsluiten N44

Categorie: In de pers
Tags:


Onderzoek nodig naar gevolgen afsluiten N44

David Geens (GVP) vraagt, naar aanleiding van het afsluiten van het kruispunt van de Maldegemseweg en de Knokseweg (N44) in Knesselare, een onderzoek naar de gevolgen van het verkeer op andere wegen.

Eerder kon je in deze krant al lezen dat het kruispunt van de Knokseweg en de Maldegemse-weg volgend jaar volledig dicht gaat. Op het kruispunt van de Poezenhoek komen lichten om de extra verkeersstroom in goede banen te leiden. "Er moet goed onderzocht worden wat de impact van deze maatregel is op het verkeer in andere straten", zegt David Geens. "Het sluipverkeer in de Maldegemseweg is een groot probleem en moet aangepakt worden, maar het verkeer zal sowieso zoeken naar alternatieven. Gaat de Eentveldstraat geen nieuwe sluipweg worden? Zullen de verkeerslichten op de Poezenhoek anders geregeld worden binnen en buiten de spitsuren? En als al het verkeer nu langs de Urselseweg op de N44 gestuurd wordt, zal de afstelling van de verkeerslichten ook daar aangepast moeten worden."

Verkeersplateau weg

Schepen Erné De Blaere (Groep 9910) steunt de vraag van Geens. "Die onderzoeken moeten er inderdaad komen en grondig gebeuren. Wat ondertussen ook vaststaat, is dat het verkeersplateau op het kruispunt Poezenhoek verdwijnt eens de lichten er komen", zegt de schepen.

(JSA)

© 2011 De Persgroep Publishing



vrijdag 05 oktober 2007 (10:58)

Knesselare wacht studie af over Schipdonkkanaal

Categorie: In de pers
Tags: none


Knesselare wil nog geen standpunt innemen in het dossier van de verbreding van het Schipdonkkanaal. Op de gemeenteraad van woensdagavond legde oppositiepartij GVP een motie op tafel tegen de verbreding. Maar meerderheidspartij Groep 9910 steunde de motie niet.

Het Schipdonkkanaal loopt niet door Knesselare, maar toch waarschuwde David Geens (GVP) dat het dossier ook voor zijn gemeente geen ver-van-mijn-bedshow is. Wanneer de verbreding er zou komen, is de kans volgens Geens groot dat er in Eeklo een overslagkade komt voor containers. De vrachtwagens die de containers wegbrengen, zouden dan via Ursel naar Aalter rijden, waardoor de N499 een snelweg door het dorp van Ursel zou worden.

«Wij nemen als gemeente nu geen beslissing in dit dossier», zegt burgemeester Fredy Tanghe (Groep 9910). «Het Streekplatform+ Meetjesland heeft alle gemeenten gevraagd om te wachten met een standpunt tot na de haalbaarheidsstudie. Zeebrugge wil in 2020 van 40 miljoen ton goederen evolueren naar 70 miljoen ton. Er zal dus tegen die tijd wel iets moeten gebeuren of de wegen slibben helemaal dicht.»

Het schepencollege van Knesselare belooft het dossier wel op de voet te volgen. Ook de eventuele aanleg van de langverwachte Ring rond Eeklo wordt opgevolgd. «Allemaal zaken die een invloed zullen hebben op het verkeer door het dorp van Ursel, dus we kijken nauwkeurig toe», belooft schepen Erné De Blaere (Groep 9910). (JSA)

© 5/10/2007 De Persgroep Publishing


woensdag 17 maart 2010 (10:10)

Parking Groene Vijvers ongebruikt

Categorie: In de pers
Tags: ,


Parking Groene Vijvers  ongebruikt


De kermis in Knesselare dreigt dit weekend weer parkeerproblemen te veroorzaken. Het kerkplein staat vol attracties, maar parking Groene Vijvers is een alternatief. Alleen, wordt die te weinig gebruikt.

Parkeren in Knesselare wordt door heel wat mensen als een probleem ervaren. Nu de kermisattracties het kerkplein inpalmen, is het nog moeilijker om een vrije plaats te vinden. David Geens (GVP) vraagt een oplossing.

Schepen Erné De Blaere (Groep 9910) erkent dat parkeren tijdens een kermisweekend of een grote begrafenis altijd een probleem is, maar ontkent dat er anders een parkeerprobleem is in Knesselare. "Ik weet dat parkeren in ons dorp als een probleem aanzien wordt, maar dat zou niet mogen", zegt De Blaere. "Ik heb de voorbije maanden tellingen gedaan en telkens kwam ik overdag uit op 30 tot 40 vrije parkeerplaatsen op wandelafstand van het dorp. Die cijfers worden natuurlijk opgetrokken door de parking Groene Vijvers. In die nieuwe wijk achter de kerk ligt een ruime parking, maar die wordt weinig of niet gebruikt. Nochtans moet je in Knesselare niet zoeken naar een parkeerplaats: wie naar Groene Vijvers rijdt, heeft altijd plaats."

Sensibiliseren

Knesselare gaat verder met sensibiliseren. Het gemeentepersoneel wordt gevraagd niet de hele dag in het dorp te parkeren, maar voor een randparking te kiezen. Inwoners zullen nog meer aangespoord worden de fiets te gebruiken. "Via de cultuurraad hebben we de verenigingen ook gevraagd om bij daguitstappen niet af te spreken aan de kerk. Dan parkeren alle reizigers aan de kerk en staat de parking de hele dag vol. Afspreken aan de sporthal is beter", zegt De Blaere nog.

(JSA)
© 2010 De Persgroep Publishing


zondag 11 november 2007 (17:02)

Geen 2 minuten politieke moed in Knesselare

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags: ,


In de gemeenteraadszitting van 7 november vroegen we om eindelijk het zwaar verkeer definitief aan te pakken. Ik vroeg het college om twee minuten politieke moed. Moed om aan het gewest te vragen dat de borden die het zwaar verkeer op de E40 in Beernem duidelijk maken dat er doorgang belemmerd is in Knesselare te laten hangen.

In plaats van moed kreeg ik "zever in pakskes" over hoe erg het wel is in Overleie en Buntelare, waar zoveel gefietst wordt. Voor een korte periode is dat aanvaardbaar, zegt schepen Erné De Blaere, maar niet voor langere periode.

Ja hallo zeg! De GVP vraagt ook niet om het zwaar verkeer door die straten te jagen. Die zijn daar ook niet geschikt voor. Wij vragen helemaal niet om zwaar verkeer. Wij vragen gewoon om het zwaar verkeer dat hier niet moet zijn, dat ook duidelijk te maken dat ze hier niet moeten zijn.

Losstaand van de vrachtwagens die van het totaal verkeerd ingeplant Beernems industrieterrein - een historische fout van onze buren die we nu eenmaal moeten aanvaarden - was het nu het moment om de andere doorgaande vrachtwagens weg te houden. Met name de vrachtwagens die van de E40 in Beernem gewoon de doorsteek maken, moeten hier weggehouden worden.

Ik heb zelf al meerdere malen postgevat in de Hellestraat. Gewoon als je naar de opschriften op de vrachtwagens kijkt en de nationaliteiten van de nummerplaten, zie je als wakkere burger dat het allemaal vrachtwagens zijn die domweg hun GPS volgen die ingesteld staat om zo weinig mogelijk kilometers te rijden.
Knesselare is trouwens niet de enige met dit probleem, het werd een tijd geleden zelfs in het Vlaams Parlement besproken op vraag van Koen Van den Heuvel.

We vragen dus maar één ding om mee te starten: borden op de E40 voor de afrit van Beernem die duidelijk stellen dat +3,5ton door Knesselare verboden is en dat ze via de E40 afrit Aalter moeten.
Onmogelijk? Ik blijf het herhalen: neem de E40 richting luik en hou je ogen open 1 kilometer voor de afrit 23 Haasrode.

Veel moed is daarvoor niet nodig!


woensdag 19 november 2008 (09:06)

Nog steeds geen oplossing voor storende bussen op De Plaats

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags: , ,


Zoals we al wel meer gewoon zijn, moeten we vanuit de oppositie regelmatig eens herinneren aan zaken die het College snel, onverwijld en voor de nabije toekomst beloofde.

Op 2 mei 2007 bespraken we reeds het probleem van stilstaande bussen op De Plaats:
Er werd ons reeds meermaals gewezen op het feit dat sommige bussen van De Lijn een rustpauze inlassen op de halte aan de kerk tegenover het gemeentehuis.

Wanneer daar een bus staat, is de zichtbaarheid op het aankomend verkeer belemmert, zowel voor voetgangers die van De Plaats wensen over te steken naar het gemeentehuis als voor het verkeer dat de Hellestraat wil inrijden, komende van de Knokse Weg. Geen van deze weggebruikers kan vlot zien of er verkeer uit de richting van Beernem (Oedelem) komt.


Toen beloofde de schepen van mobiliteit - Erné De Blaere - om nog diezelfde maand samen te zitten met De Lijn om het probleem aan te pakken. Sindsdien hebben we niets meer vernomen omtrent dit probleem.

Aangezien het probleem nog steeds bestaat, willen we graag weten wanneer er overleg is geweest met De Lijn, welke alternatieven er besproken werden en waarom deze niet niet weerhouden warden?

Schepen De Blaere gaf toe dat het gesprek er is geweest maar niet in dezelfde maand zoals toen beloofd. In dat gesprek is het probleem aangekaart, maar geen aanzet tot een oplossing. Wel een vage belofte om het verder te bekijken. Voor de rest is er in 2007 niets gebeurd omtrent dit probleem.

In een volgend gesprek - zowat een maand geleden pas - werd het probleem opnieuw aangekaart. Nu werd er beloofd om het probleem snel weg te werken maar tot op vandaag is er geen nieuws van De Lijn.

Schepen De Blaere verwees regelmatig naar het feit dat De Lijn tegenwoordig liever op de openbare weg "halteert" om het gevaar van uit haltes vertrekkende bussen te vermijden. Wat dit met het probleem op De Plaats te maken heeft, snap ik niet. Het is toch zeker geen oplossing om de bussen op de baan zelf te laten stilstaan.

Voor alle duidelijkheid: het probleem is vooral een probleem omdat de bussen er vaak lang halte houden. De halte is een soort van tussenterminus.
Volgens mij is een oplossing toch echt niet moeilijk te vinden. De eerste vraag is: waarom blijven die bussen daar staan? Mogelijke antwoorden zijn: rusttijden en/of wachten op een aansluiting.

Wat het antwoord ook is: rusten of wachten kan verderop. Men kan makkelijk buiten het centrum een bushalte voorzien waar de bus al die tijd kan stilstaan. Van zodra de rusttijd voorbij is, of het moment van aansluiting is aangebroken, dan kan de bus op 1 minuut in het centrum zijn.

Niks moeilijk aan... Of ben ik nu weer iemand die geen problemen zoekt waar er geen zijn?



zaterdag 12 mei 2007 (15:49)

Ongeval in de Hoekestraat

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags: ,


Op de laatste gemeenteraad haalde Natalie Busschaert - onze specialiste in mobiliteitsmateries - enkele punten aan omtrent de vernieuwde Hoekestraat.

Zo waren we uitermate bezorgd over het feit dat ondanks de geweldige investeringen er op het eerste zicht zo weinig gebeurd was om de veiligheid van de straat te verbeteren. In plaats van verkeersremmende maatregelen te nemen, was het nu bijna één lange rechte baan geworden en waren er quasi geen mogelijkheden tot parkeren. Mobiliteitsschepen Erné De Blaere verzekerde echter dat het allemaal niet zo'n vaart (sic!) zou lopen: op sommige plaatsen was de middenlijn weer weggehaald zodat er wel geparkeerd mocht worden en ooit zou men de snelheid verlagen tot 50 per uur.

Maar vandaag stellen we met veel droefheid vast, dat de heraanleg van de Hoekestraat een gemiste kans is waarbij niet alleen het schepencollege uit de bocht gegaan is...


Opnieuw is er een zwaar ongeval gebeurd in de Hoekestraat met blijkbaar maar één oorzaak: te hoge snelheid.
Dit is niet het eerste ongeval en wij vrezen dat het ook niet het laatste zal zijn.

Daar waar iedere gemeente bij heraanleg zoveel mogelijk aandacht laat gaan naar verkeersveiligheid, lijkt dit toch grotendeels te ontbreken in de vernieuwde Hoekestraat. In de Maldegemseweg experimenteert men sinds deze week eindelijk met asverschuivingen (gelieve er wel nota van te nemen dat dit van in het begin een idee en initiatief van de GVP is!).

Maar in de Hoekestraat ontbreekt iedere vorm van verkeersbegeleidende én verkeersremmende maatregel. Men wilde een versmallend effect creëren met een haag langsheen de baan en fietspad, maar op vele plaatsen bleek dit technisch niet haalbaar. Met enkele reflectoren hoopte men dan maar op even veilig te spelen.

Ik vind het zelf onbegrijplijk dat in deze tijden waarin iedere overheid zoveel inspanningen levert, er geen asverschuivingen, wegversmallingen of watdanook aan verkeersveilige maatregelen werden genomen in het duurste aanbestedingsproject van deze gemeente ooit (en dat laatste zijn niet mijn woorden, maar wel die van burgemeester Tanghe).

De uitdrukking "gemiste kans" siert al te vaak deze blog als ik verslag uitbreng over genomen (en nog meer over niet-genomen) beslissingen van ons schepencollege. Ik hoop alleen dat het ongeval van vandaag eens enkele hersencellen in gang zet bij de bevoegde schepen van mobiliteit en zijn collega's in het college. Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta: ik zou moeilijkheden ondervinden om nog goed te slapen als ik zwaargewonden en misschien ooit doden op mijn geweten zou krijgen.

Ik hoop één ding: leer hier alsjeblieft uit, maak dankbaar gebruik van ons voorstel in de Maldegemseweg om te experimenteren met verkeersveilige opstellingen en pas de verworven leerstof toe in alle nieuwe projecten en héél graag zelfs ook in de Hoekestraat. Bestel gerust nog wat van dat straatmeubilair extra en plaats dat waar nodig in de Hoekestraat. Bij voorbaat stem ik al in met een begrotingswijziging die daarvoor nodig is. Want op verkeersveiligheid en vooral op een leven staat geen prijs...

(hat tip: Thomas Lataire via SMS)

woensdag 23 januari 2008 (13:45)

Ethiek in de jeugdsport

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags: , , ,


Op de gemeenteraad van 16 januari heeft onze schepen van Sport Erné De Blaere laten weten dat onze gemeente het charter voor ethiek in de jeugdsport heeft ondertekend en zal respecteren in haar sportbeleid, wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Voor de volledigheid, hieronder het charter:
PANATHLON VERKLARING OVER ETHIEK IN DE JEUGDSPORT

Met deze verklaring gaan we de verbintenis aan om, over de discussie heen, heldere gedragsregels vast te leggen bij het nastreven van de positieve waarden in de jeugdsport.

We verklaren dat:

1. We de positieve waarden in de jeugdsport actiever, met volgehouden inspanning en met goede planning zullen nastreven.

  • Op het vlak van training en competitie zullen we op evenwichtige manier vier hoofddoelen nastreven: de ontwikkeling van de motorische (technische en tactische) vaardigheid, een gezonde en veilige competitieve stijl, een positief zelfbeeld en goede sociale vaardigheden. Hierbij zullen we ons laten leiden door de noden van het kind.

  • We geloven dat de drang om uit te blinken en te winnen, succes en plezier net als mislukking en frustratie te ervaren, integrerend deel uitmaken van de competitiesport. We zullen kinderen de kans geven zich dit eigen te maken en het te intergeren (binnen de structuur, de regels en de beperkingen van het spel) in hun prestatie en we zullen hen helpen hun emoties te beheersen.

  • We zullen speciale aandacht schenken aan de leiding en opleiding van kinderen aan de hand van modellen die de ethische en humanistische principes in het algemeen en de fair play in de sport in het bijzonder naar waarde schatten.

  • We zullen ervoor zorgen dat kinderen betrokken worden bij het besluitvormingsproces in hun sport.



2. We onze inspanningen zullen voortzetten om alle vormen van discriminatie uit de jeugdsport te bannen.
Dit heeft te maken met het fundamentele ethische principe van gelijkheid, dat sociale rechtvaardigheid en gelijke verdeling van de mogelijkheden vereist. Laatmaturen, gehandicapten en minder getalenteerde kinderen zullen dezelfde kansen krijgen om aan sport te doen en zullen dezelfde professionele begeleiding krijgen die ter beschikking staat van vroegmature, valide en meer getalenteerde kinderen zonder onderscheid van geslacht, ras of cultuur.

3. We erkennen en aanvaarden het feit dat sport ook negatieve effecten kan veroorzaken en dat er preventieve en curatieve maatregelen nodig zijn om kinderen te beschermen.

  • We zullen de psychische en fysieke gezondheid van kinderen maximaal bevorderen door ons in te spannen om bedrog, doping, misbruik en uitbuiting tegen te gaan en de kinderen te helpen mogelijke negatieve effecten ervan te overwinnen.

  • We aanvaarden dat het belang van de sociale omgeving van het kind en het motiverende klimaat nog steeds onderschat worden. Daarom zullen we een gedragscode ontwikkelen, aanvaarden en toepassen met klaar vastgelegde verantwoordelijkheden voor allen die betrokken zijn bij het netwerk rond de jeugdsport: sportorganisaties, sportleiders, ouders, opvoeders, trainers, sportmanagers, sportbesturen, artsen, kinesisten, diëtisten, psychologen, topatleten, de kinderen zelf…

  • We raden sterk aan dat ernstig wordt overwogen om organen te creëren op de gepaste niveaus om deze code op te volgen.

  • We steunen systemen ter registratie en accreditatie voor trainers en coaches.



4. We verwelkomen de steun van sponsors en de media, maar we geloven dat die steun in overeenstemming moet zijn met de hoofddoelstellingen van de jeugdsport.

  • We verwelkomen sponsoring van organisaties en bedrijven alleen wanneer dit niet botst met het pedagogische proces, de ethische basis van de sport en de hoofddoelstellingen van de jeugdsport.

  • We geloven dat het niet alleen de functie van de media is om reactief te zijn, dit betekent een spiegel te zijn van de problemen van onze maatschappij, maar ook pro-actief, dit betekent stimulerend, opvoedend en vernieuwend.



5. Daarom onderschrijven we formeel het ‘Panathlon Charter over de Rechten van het Kind in de Sport’. Alle kinderen hebben het recht

  • Sport te beoefenen

  • Zich te vermaken en te spelen

  • In een gezonde omgeving te leven

  • Waardig behandeld te worden

  • Getraind en begeleid te worden door competente mensen

  • Deel te nemen aan training die aangepast is aan hun leeftijd, individueel ritme en mogelijkheden

  • Zich te meten met kinderen van hetzelfde niveau in een aangepaste competitie

  • In veilige omstandigheden aan sport te doen

  • Te rusten

  • De kans te krijgen kampioen te worden, of het niet te worden






maandag 22 januari 2007 (11:01)

Marathon verkiezings-gemeenteraad van 24 januari 2007

Categorie: In Knesselare en Ursel
Tags: ,


Jaja, het wordt een lange zitting komende woensdag.

Allereerst, tweede poging voor mezelf om de eed af te leggen. De brief is persoonlijk afgegeven aan de secretaris en - ere wie ere toekomt - voorzitter Fons De Neve heeft me dit weekend gezegd dat er een fotograaf zal zijn (een fijne knipoog naar mijn blog over de valse start). Kijk, dit is dus politiek zoals ik het graag doe: mekaar bekampen als tegenstanders en dan genoeg zelfrelativering hebben om er nog mee te kunnen lachen. Als dit een voorbeeld is van hoe de nieuwe legislatuur wordt, ik krijg er alleen maar meer goesting door. Chapeau voor Fons.

Woensdag moeten we dus iets van een zesduizend intercommunales of zo opnieuw bevolken met afgevaardigden.



Ik geef voorzitter Fons De Neve gelijk dat hij gezocht heeft naar een oplossing om het aantal stembeurten te beperken. Maar tevergeefs, want dura lex sed lex, maar er is de verplichting om zulke verkiezingen bij geheime stemming te doen. Onze jongste gaat dus heel wat kilometers mogen afleggen. Ik schat dat onze secretaris zo'n 800 stembrieven heeft moeten klaarmaken.

Op een aantal vlakken heeft het initiatief van Fons een goed signaal gegeven: door enkele simpele afspraken tussen de fractieleiders proberen het papierwerk te verminderen. Ook de vraag om niet tot op het laatste moment te wachten met de kandidatuurstellingen was volkomen terecht. Op politiek vlak is er niks te winnen met het uitstellen van zoiets, het is enkel een pesterij als je er geen politiek doel mee kan dienen.
Ik denk dat een betere communicatie tussen de fracties, tussen meerderheid en minderheid een aantal frustraties kan wegnemen en dus de politiek ten goede zal komen.

Maar het zal ook niet altijd zo zijn dat Groen! en wij op de oppositiebanken dezelfde mening zijn toegedaan. Dat was nu ook het geval: er is één stemming extra omdat zowel Groen! als wij interesse hebben in het Streekplatform. Dat staat dan ook los van politieke spelletjes of zo: het is niet omdat we trachten het aantal stembeurten te beperken, dat we daarom onze belangen opzij dienen te schuiven of altijd met slechts één oppositiestem te spreken.

Daarom ook dat we voor de intercommunales wel kandidaten voordragen. Meer dan waarschijnlijk halen we geen enkele stembeurt. Ik denk niet dat de meerderheid ons daarin een cadeau zou doen. Maar tegelijk maakt het qua stembeurten niet uit; ook als we geen kandidaten zouden hebben, zou er gestemd moeten worden. En we willen wel duidelijk maken dat we hoedanook betrokken zijn en interesse hebben voor wat er gebeurt in de intercommunales. We hopen dan ook dat in de toekomst dan ook de mensen die afgevaardigd zijn naar een intercommunale, regelmatig verslag uitbrengen op de gemeenteraad. Ze vertegenwoordigen daar immers de ganse raad en niet enkel hun eigen partij.
Maar ik heb het gevoel dat de keuze voor een aparte voorzitter en de keuze hiervoor op Fons De Neve ook daarin wel eens een nieuwe wind zou kunnen laten waaien.

Voor wie wil weten voor welke zesendertigduizend intercommunales gestemd moet worden, hierbij de dagorde.

1. Ontslag raadsleden;
2. Eedaflegging raadsleden;
3. Rangorde gemeenteraadsleden;
4. Mededeling bevoegdheden schepencollege;
5. Vervanging elektriciteitscabine Drongengoed - tussenkomst gemeente;
6. Aanduiding fractieleiders;
7. Imewo
- aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger, goedkeuring agenda AV (algemene
vergadering) 19 maart 2007;
- aanduiding kandidaat-lid regionaal adviescomité;
8. Finiwo
- aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger, goedkeuring agenda AV 19 maart
2007;
- aanduiding lid directiecomité;
9. TMVW
- aanduiding 3 vertegenwoordigers;
- RvB (raad van bestuur) - aanduiding 1 vertegenwoordiger;
- college commissarissen distributie - aanduiding 1 vertegenwoordiger;
- college commissarissen zuivering - aanduiding 1 vertegenwoordiger;
- college commissarissen financiën - aanduiding 1 vertegenwoordiger;
- gewestelijk directiecomité distributie - aanduiding 1 effectieve;
- regionaal directiecomité zuivering - aanduiding 1 effectieve;
- directiecomité financiering - facultatief;
10. IVM
- eerstvolgende AV - 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger;
- RvB - 1 effectieve;
11. TV-Oost
- 1 vertegenwoordiger effectief AV en 1 plaatsvervanger, goedkeuring agenda;
12. Veneco²
- 1 vertegenwoordiger effectief AV en 1 plaatsvervanger, goedkeuring agenda;
- 1 bestuurder RvB;
13. Burensportdienst
- schepen bevoegd voor sport, Erné De Blaere;
- 1 plaatsvervanger, lid gemeenteraad;
14. Comeet
- schepen bevoegd voor cultuur, Hilde Trenson;
- 1 lid minderheid;
15. Klad
- 2 effectieven met stemrecht, meerderheid;
- 1 lid zonder stemrecht, minderheid;
16. Kringloopwinkel
- 1 vertegenwoordiger AV gemeente;
17. Logo Meetjesland
- 1 vertegenwoordiger AV gemeente;
- 1 kandidaat lid RvB;
18. Regionaal landschap meetjesland
- 1 vertegenwoordiger AV en 1 plaatsvervanger;
19. Regionale jeugddienst Meetjesland
- 1 lid AV;
- 1 lid zonder stemrecht minderheid;
20. Streekplatform
- 1 effectieve AV met stemrecht;
- 1 lid uit minderheid zonder stemrecht;
- opmerking: de burgemeester is automatisch lid;
21. Sociaal verhuurkantoor
- 2 vertegenwoordigers AV gemeente;
22. Toerisme Meetjesland vzw
- 1 vertegenwoordiger AV (schepen toerisme);
23. Wooncentrum Meetjesland
- 1 vertegenwoordiger AV;
24. Rato vzw
- 1 vertegenwoordiger AV;
25. Commissie financiën - 2 afgevaardigden fractie Groep9910 + de burgemeester (financiën), 1
GVP afgevaardigde en 1 Groen! afgevaardigde;
26. Vertegenwoordiger Drugpreventie
- aanduiding 1 vertegenwoordiger beheerscomité;
27. Afgevaardigden PWA - 5 Groep9910, 2 GVP, 1 Groen!;
28. Hernieuwen Gecoro (gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening);
29. Keuze beheersvorm en samenstelling commissie POB;
30. Aanvraag eretitels (burgemeester, schepenen, raadsleden).

toegevoegde punten van Groen!:
31. Doven van de verlichting van onze kerken tijdens de vasten
32. berichtgeving hierover in de gemeentelijke informatiekrant.

donderdag 04 oktober 2007 (21:53)

Groep 9910 wil Schipdonkkanaal verbreden

Categorie: Schipdonkkanaal
Tags: ,


Waar ik voor vreesde is dus uitgekomen. Groep 9910 wil geen neen zeggen tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.

In de reactie van de Knesselaarse burgemeester Johan De Roo Fredy Tanghe, was heel duidelijk te merken dat men niet durft ingaan tegen "hogere" belangen: "we wachten de resultaten van de studie af". Waar hebben we dat nog gehoord? Een mens zou voor minder denken dat hij in de verkeerde gemeenteraad zat...



Groep 9910 staat dus de facto pro een breder Schipdonkkanaal. De burgemeester haalde immers als enig argument de extra tonnen containers in Zeebrugge aan als noodzaak waarom een oplossing moet gezocht worden via meer scheepvaart. Wie die preambule al maakt, weet dat er op dit moment maar één waterweg als oplossing wordt gezien. Juist ja, het Schipdonkkanaal.
En het klopt niet eens, want er zijn studies (MAIS 2001) genoeg voor handen, voldoende ondersteund door tal van milieubewegingen, die aantonen dat die aangroei van containers perfect over het spoor kunnen gaan, wat veel milieuvriendelijker is dan een gans biotoop te moeten uitgraven. Ik moet niet herhalen wat al beknopt doch heel duidelijk geschreven staat op de website van 't Groot Gedelf (kijk o.a. naar hoofdstuk 3: Economisch).

De studie afwachten is weer zo typisch voor de meerderheid: wachten, wachten en nog eens wachten. De fractie Groen! werd gisteren zelfs groen van al het wachten zonder deadlines en al het uitstel (daarover later meer). Wachten en wegsteken, kop in 't zand...
De haalbaarheidsstudie is in die mate uniek dat ze alle actoren uit het veld hoort om na te gaan wat er moet gedaan worden om een verbreding haalbaar te maken. Met andere woorden de studie omvat een belangrijk stuk waarin geluisterd wordt naar alle betrokkenen om zo een inventaris te kunnen maken van wat er allemaal moet gebeuren om de verbreding haalbaar/aanvaardbaar te maken.
Langs de kant gaan zitten wachten betekent dat je de kans laat voorbijgaan je opmerkingen te formuleren. Als de studie is afgerond, dan zal de minister snel beslissen en zullen de werken reeds volgend jaar van start gaan. Als Knesselare dan afkomt van "zeg hé, wij hebben nog enkele verzuchtingen" zal het zijn "kans verkeken".

Dit is dus dossier "gemiste kans 6514" of zoiets... Binnenkort staat deze blog op nummer één in Google als je zoekt op "gemiste kansen"...

Het beste bewijs van de struisvogelpolitiek vind je in het feit dat Knesselare niemand stuurt naar de klankbordgroep omtrent de verbreding. Gelukkig wel naar de groep omtrent de ring in Eeklo. Daar gaan ze wel naar toe en hopen ze goeie resultaten te halen. Maar het is slechts half werk. Het blijft een feit dat ondanks alle snelheidsdrempels, een vrachtwagen die in Eeklo een container laadt voor Aalter, door Ursel zal rijden omdat zijn GPS hem zegt dat dat de kortste weg is. Schepen Herlinde Trenson en schepen Erné De Blaere zeggen wel "jamaar, dat zal amper tijdswinst opleveren"... Duidelijk niet veel ervaring met de transportsector, die twee. Bij gelijke tijdsduur zal een vrachtwagenchauffeur verplicht door zijn baas de kortste weg nemen: minder kilometers = minder kosten. Dus, door Ursel.

Gelukkig viel fractiegenote Natalie Busschaert mee in om de indringende vraag te stellen "waarom stuurt u niemand naar de klankbordgroep van het Schipdonkkanaal als u wel iemand stuurt naar de groep omtrent de ring?".
Antwoord van De Roo Tanghe: "We hebben in streekplatform afgesproken met één stem namens de streek te pleiten". Mooi, alleen al die ander gemeenten, waaronder Maldegem, Eeklo, Nevele, Zomergem, ... gaan wel allemaal met individuele vertegenwoordigers. Mooi he, die eengevooisde stemmen waar de stille basstem van Fredy Tanghe in ontbreekt?

Snapt onze meerderheid nu nog niet dat we nooit nog recht van spreken zullen krijgen als nadien blijkt dat het ganse dossier nadelig zal uitdraaien voor Ursel?

Ze kunnen wel fier melden dat in overleg met Aalter beslist is dat het nieuwe industrieterrein niet zal ontsloten worden via de Middelweg. Hoera! Eerst zien en dan geloven, maar dan nog. Zelfs al komt het rechtstreeks uit op de N44, dan nog blijft de kortste weg industrie Eeklo - industrie Aalter dwars door Ursel.
En slechts één ding zal die mastodonten verhinderen van onze Urselse kinderen plat te rijden: een tonnageverbod.

Alleen daarom al was onze motie bedoeld: als de verbreding van het Schipdonkkanaal er toch moet komen, zorg dan dat je net zoals alle andere gemeenten je wensenlijstje kan waarmaken. Maldegem droomt van extra industrie en misschien een jachthaven, Eeklo droomt van overslagkaaien. Iedere gemeente droomt van iets voor zichzelf. Iedere gemeente spreekt met eigen stem in de klankbordgroep over zijn eigen bezorgdheden, bezwaren en verlangens. Is het dan zoveel te veel gevraagd dat iemand van ons bestuur op die vergaderingen gaat zeggen "ok jongens, wij vragen maar 1 ding: enkele verkeersborden van het type rond, met rode rand en de cijfers 3.5T in geschilderd. Een stuk of 10 is voldoende".

Als het een probleem van tijd of mankracht is, alstublieft beste schepenen, duid mij aan. Ik zal mijn tijd met veel plezier opofferen om namens Ursel te gaan pleiten voor een tonnageverbod.

Maar niets doen is fout. Wij moeten als gemeente niet bezorgd zijn om alle problemen uit de wereld. Dat argument haalt de meerderheid zelf aan als Groen! als wereldverbeteraar onze gemeenteraad een geweten tracht te schoppen. Dan moeten we wel enkel naar onszelf kijken. Maar in een dossier waarin de Urselse bevolking verwacht dat haar schepen het voor hen zou opnemen, daar gebeurt niets.

Ik eindig met het volgende: "Er zijn twee soorten dwazen: zij die niet van mening kunnen veranderen en zij die het niet willen." (Josh Billings, Amerikaans humorist (1815-1885))
Volgens mij is er een derde soort: "zij die geen mening durven hebben".


PS Luister ook naar het nieuws op Radio2

PS2 Leuk was de steun van Tony Vermeire, fractieleider CD&V Zomergem. Zie ook op zijn blog.