okt 4, 2007 - Schipdonkkanaal    No Comments

Groep 9910 wil Schipdonkkanaal verbreden

Waar ik voor vreesde is dus uitgekomen. Groep 9910 wil geen neen zeggen tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.

In de reactie van de Knesselaarse burgemeester Johan De Roo Fredy Tanghe, was heel duidelijk te merken dat men niet durft ingaan tegen “hogere” belangen: “we wachten de resultaten van de studie af”. Waar hebben we dat nog gehoord? Een mens zou voor minder denken dat hij in de verkeerde gemeenteraad zat…

Groep 9910 staat dus de facto pro een breder Schipdonkkanaal. De burgemeester haalde immers als enig argument de extra tonnen containers in Zeebrugge aan als noodzaak waarom een oplossing moet gezocht worden via meer scheepvaart. Wie die preambule al maakt, weet dat er op dit moment maar één waterweg als oplossing wordt gezien. Juist ja, het Schipdonkkanaal.

En het klopt niet eens, want er zijn studies (MAIS 2001) genoeg voor handen, voldoende ondersteund door tal van milieubewegingen, die aantonen dat die aangroei van containers perfect over het spoor kunnen gaan, wat veel milieuvriendelijker is dan een gans biotoop te moeten uitgraven. Ik moet niet herhalen wat al beknopt doch heel duidelijk geschreven staat op de website van ’t Groot Gedelf (kijk o.a. naar hoofdstuk 3: Economisch).

De studie afwachten is weer zo typisch voor de meerderheid: wachten, wachten en nog eens wachten. De fractie Groen! werd gisteren zelfs groen van al het wachten zonder deadlines en al het uitstel (daarover later meer). Wachten en wegsteken, kop in ’t zand

De haalbaarheidsstudie is in die mate uniek dat ze alle actoren uit het veld hoort om na te gaan wat er moet gedaan worden om een verbreding haalbaar te maken. Met andere woorden de studie omvat een belangrijk stuk waarin geluisterd wordt naar alle betrokkenen om zo een inventaris te kunnen maken van wat er allemaal moet gebeuren om de verbreding haalbaar/aanvaardbaar te maken.

Langs de kant gaan zitten wachten betekent dat je de kans laat voorbijgaan je opmerkingen te formuleren. Als de studie is afgerond, dan zal de minister snel beslissen en zullen de werken reeds volgend jaar van start gaan. Als Knesselare dan afkomt van “zeg hé, wij hebben nog enkele verzuchtingen” zal het zijn “kans verkeken”.

Dit is dus dossier “gemiste kans 6514” of zoiets… Binnenkort staat deze blog op nummer één in Google als je zoekt op “gemiste kansen”…

Het beste bewijs van de struisvogelpolitiek vind je in het feit dat Knesselare niemand stuurt naar de klankbordgroep omtrent de verbreding. Gelukkig wel naar de groep omtrent de ring in Eeklo. Daar gaan ze wel naar toe en hopen ze goeie resultaten te halen. Maar het is slechts half werk. Het blijft een feit dat ondanks alle snelheidsdrempels, een vrachtwagen die in Eeklo een container laadt voor Aalter, door Ursel zal rijden omdat zijn GPS hem zegt dat dat de kortste weg is. Schepen Herlinde Trenson en schepen Erné De Blaere zeggen wel “jamaar, dat zal amper tijdswinst opleveren”… Duidelijk niet veel ervaring met de transportsector, die twee. Bij gelijke tijdsduur zal een vrachtwagenchauffeur verplicht door zijn baas de kortste weg nemen: minder kilometers = minder kosten. Dus, door Ursel.

Gelukkig viel fractiegenote Natalie Busschaert mee in om de indringende vraag te stellen “waarom stuurt u niemand naar de klankbordgroep van het Schipdonkkanaal als u wel iemand stuurt naar de groep omtrent de ring?”.

Antwoord van De Roo Tanghe: “We hebben in streekplatform afgesproken met één stem namens de streek te pleiten”. Mooi, alleen al die ander gemeenten, waaronder Maldegem, Eeklo, Nevele, Zomergem, … gaan wel allemaal met individuele vertegenwoordigers. Mooi he, die eengevooisde stemmen waar de stille basstem van Fredy Tanghe in ontbreekt?

Snapt onze meerderheid nu nog niet dat we nooit nog recht van spreken zullen krijgen als nadien blijkt dat het ganse dossier nadelig zal uitdraaien voor Ursel?

Ze kunnen wel fier melden dat in overleg met Aalter beslist is dat het nieuwe industrieterrein niet zal ontsloten worden via de Middelweg. Hoera! Eerst zien en dan geloven, maar dan nog. Zelfs al komt het rechtstreeks uit op de N44, dan nog blijft de kortste weg industrie Eeklo – industrie Aalter dwars door Ursel.

En slechts één ding zal die mastodonten verhinderen van onze Urselse kinderen plat te rijden: een tonnageverbod.

Alleen daarom al was onze motie bedoeld: als de verbreding van het Schipdonkkanaal er toch moet komen, zorg dan dat je net zoals alle andere gemeenten je wensenlijstje kan waarmaken. Maldegem droomt van extra industrie en misschien een jachthaven, Eeklo droomt van overslagkaaien. Iedere gemeente droomt van iets voor zichzelf. Iedere gemeente spreekt met eigen stem in de klankbordgroep over zijn eigen bezorgdheden, bezwaren en verlangens. Is het dan zoveel te veel gevraagd dat iemand van ons bestuur op die vergaderingen gaat zeggen “ok jongens, wij vragen maar 1 ding: enkele verkeersborden van het type rond, met rode rand en de cijfers 3.5T in geschilderd. Een stuk of 10 is voldoende”.

Als het een probleem van tijd of mankracht is, alstublieft beste schepenen, duid mij aan. Ik zal mijn tijd met veel plezier opofferen om namens Ursel te gaan pleiten voor een tonnageverbod.

Maar niets doen is fout. Wij moeten als gemeente niet bezorgd zijn om alle problemen uit de wereld. Dat argument haalt de meerderheid zelf aan als Groen! als wereldverbeteraar onze gemeenteraad een geweten tracht te schoppen. Dan moeten we wel enkel naar onszelf kijken. Maar in een dossier waarin de Urselse bevolking verwacht dat haar schepen het voor hen zou opnemen, daar gebeurt niets.

Ik eindig met het volgende: “Er zijn twee soorten dwazen: zij die niet van mening kunnen veranderen en zij die het niet willen.” (Josh Billings, Amerikaans humorist (1815-1885))

Volgens mij is er een derde soort: “zij die geen mening durven hebben”.

PS Luister ook naar het nieuws op Radio2

PS2 Leuk was de steun van Tony Vermeire, fractieleider CD&V Zomergem. Zie ook op zijn blog.